Bara Fiber erbjuder sedan april 2020 e-faktura
Vad är det för skillnad mellan e-faktura och e-postfaktura?
- E-faktura innebär att dina fakturor från Bara Fiber skickas direkt in till din internetbank där du godkänner betalningen (alla uppgifter såsom belopp, OCR, betaldatum är redan förifyllt)
- E-postfaktura innebär att du får din faktura skickad till din e-postadress och du betalar därefter fakturan på vanligt sätt.
Mer om e-faktura
Du kan nu som privatperson få dina fakturor från Bara Fiber som e-faktura direkt till din internetbank. Du minimerar då risken att missa betalningen eftersom du godkänner betalningen samtidigt som du godkänner dina andra fakturor.
Det är enkelt att anmäla dig till e-faktura. Anmälan sker via din internetbank, se guide nedan. Efter anmälan kommer du att få alla framtida fakturor som e-faktura i stället för som pappersfaktura eller e-postfaktura.
Fördelar med e-faktura
- Kostnadseffektivt: Föreningen sparar pengar jämfört med att skapa och skicka ut pappersfaktura.
- Slipp påminnelse: e-faktura minskar risken för att glömma/missa betala fakturan som kan orsaka att du själv drabbas av påminnelseavgift samt skapar extra kostnader och extraarbete för föreningen/styrelsen.
- Miljövänligt: Fakturan skickas till dig elektroniskt istället för via papper och post.
- Enkelt: Alla uppgifter för att genomföra betalningen är redan ifyllda. Till exempel OCR och betalningsmottagare.
- Kontroll: Du godkänner själv fakturan innan betalning genomförs.
- Tillgängligt: Alla e-fakturor finns samlade i din Internetbank.
- Mobilt: Enkelt att ta emot och betala fakturor var du än befinner dig i världen
Hur gör man för att anmäla sig för e-faktura?
- Logga in på din internetbank
- Gå till den sida på din internetbank där man lägger till e-fakturering/lägg till företag. Förfarandet skiljer sig något mellan olika banker (kontakta din bank för hjälp om du inte vet hur man gör)
- Sök/bläddra fram och välj ”Samfällighetsföreningen Bara Fiber”
- I anmälningsformuläret skriver du in ditt namn, personnummer, kundkummer* samt din e-postadress.
- Klicka ”Bekräfta”.
- Klart!
- När din e-fakturaanmälan har gått igenom kommer du att få en bekräftelse av oss via e-post (observera att du inte kommer att kunna se i din internetbank att du har anslutits till e-faktura för Bara Fiber förrän efter första e-fakturan har skickats)
* ditt kundnummer har 6 siffror och finns på din senaste faktura. Om du inte har tillgång till din faktura kan du i stället maila ekonomi@barafiber.se och fråga efter ditt kundnummer)