SUPPORT & FELANMÄLAN

Problem med din tjänstefördelare, internetuppkoppling eller telefon (OWNIT)

Om du har problem med din internetuppkoppling, prova först med att starta om tjänstefördelaren. Detta gör du genom att:

  1. Slå av strömmen till tjänstefördelaren och övrig inkopplad utrustning så som extern egen router eller liknande.
  2. Efter 1 minut, slå om strömbrytaren till tjänstefördelaren igen. Vänta med att koppla på strömmen till övrig utrustning.
  3. Efter 2 minuter, koppla in strömmen till övrig utrustning. Internet bör efter resterande utrustning startat upp igen vara åter, detta kan ta upp till 5 minuter.


Om inte omstart av tjänstefördelaren och övrig kringutrustning hjälper går du in Ownits hemsida via någon alternativ uppkoppling och hitta information om eventuella driftstopp.

Om felet inte beror på ett driftstopp och du fortfarande har problem, kontakta Ownit.

 

Om du upplever att ditt trådlösa Wi-Fi är svagt på 2,4Ghz-bandet så kan det ofta hjälpa att byta Wi-Fi-kanal, eftersom det är trångt på detta band - exempelvis från grannens Wi-Fi eller andra elektriska komponenter. Se denna guide


För mer information se Ownits kundservice

 

Problem med TV-kanaler (TELENOR)

Om inte TV fungerar överhuvudtaget bör du först kontakta Ownit och be dem kontrollera att din tjänstefördelare släpper igenom kabel-TVn. 

 

Glapp i din HDMI-kabel, antennkabel, antennadapter eller skadad antennkabel är en vanligt förekommande orsaker till problem med TV. Att bryta strömmen till tjänstefördelare, HD-box och TV kan ibland lösa problemet. Ett annat vanligt problem när man använder HD-box är att TV:n inte är inställd på rätt källa se TV-hjälpen. Om du har störningar på enstaka kanaler är problemet ofta dålig kontakt eller kvalité på antennkabel eller störningar från annan närliggande utrustning, exempelvis högtalare eller DVD-spelare, som stör vissa frekvenser.

 

Om du saknar tillgång till vissa av dina TV-kanaler, eller har problem med HD-boxen, kan du ta kontakt med Telenor. Om du plötsligt bara får in de okodade kanalerna (t.ex SVT1) men inte de kodade (t.ex TV3), kan det ibland hjälpa att ta ut programkortet och försiktigt rengöra chippet på kortet.

 

Problem med Telenor Stream

Se Telenors supportsida för Telenor Stream, där finns guider och hjälp.


Problem med egen utrustning (TV-apparat, dator, antennkabelnät etc.)

Som fastighetsägare ansvarar du själv för installation och felsökning av egen utrustning efter tjänstefördelaren vilket innebär att, beroende på felets karaktär, kan tjänsteleverantörens (Ownit / Telenor) möjligheter att hjälpa dig vara begränsade.


För instruktion hur man installerar, ställer in (exempelvis analog och/eller digital kanalsökning) och felsöker sin egen TV rekommenderas att i första hand läsa instruktionsmanualen som medföljer TV:n. Man kan även kontakta respektive TV-tillverkares support.


Om du behöver teknisk hjälp i hemmet finns ett stort antal tjänsteföretag som kan anlitas mot RUT-avdrag. Läs mer om detta här.