WI-FI-HJÄLPEN

Guide för dig som upplever dålig/svag Wi-Fi-signal i din router

Om du upplever svag eller dålig räckvidd på Wi-Fi-signalen så kan detta bero på att den trådlösa kanal som tjänstefördelaren använder är överbelastad i ditt närområde (inom en 30-50 meters radie). Genom att ändra kanal kan ofta problemen minska.

 

Checklista:

  • Se till att du har testat att koppla upp dig och provat båda trådlösa nätverken (2,4 Ghz samt 5 Ghz) samt med olika enheter.
  • Prova att starta om din router (den svarta boxen) genom att bryta strömmen. Routern är fabriksinställd att vid uppstart automatiskt välja en ledig trådlös kanal och med lite tur väljer routern då en kanal som fungerar bättre än den förra.
  • Du kan också kontakta Ownit och be dem att ändra trådlös signal på din tjänstefördelare. Be dem exempelvis att ändra till kanal 1. Om du inte upplever någon förbättring efter ett par dagar, kontakta Ownit igen och be dem ändra till kanal 11 och prova igen några dagar (du kan även testa andra kanaler mellan 1-13).
  • På marknaden finns numera Wi-Fi-utrustning med mycket bättre prestanda än den inbyggda (som dock fungerar bra till de flestas husbehov). Vid högre krav på prestanda, kan det vara en idé att komplettera med egen extern Wi-Fi-utrustning, exempelvis ett mesh system.
  • Använd gärna Ownit Fixit som är en app som felsöker ditt Wi-Fi.
  • På Ownits hemsida finns även en interaktiv WiFi-guide

 

För mer ingående (avancerad) information och felsökning, se nedan.

Wi-Fi-guide och felsökning

Denna guide beskriver hur de trådlösa banden fungerar samt hur du kan gå tillväga för att ändra kanal på din tjänstefördelare. Routern Technicolor (som vi använder inom Bara Fiber) har 2 st trådlösa nätverk inbyggda; ett med frekvensband 2,4 Ghz samt ett med 5 Ghz.

Båda dessa trådlösa nätverk är tillgängliga samtidigt och du väljer själv vilket nätverk du vill koppla upp dig mot genom att välja det trådlösa nätverk som har 2,4 Ghz eller 5 Ghz som en del av det trådlösa nätverksnamnet. Notera att inte alla datorer/enheter har stöd för 5 Ghz-bandet (oftast äldre enheter). Din enhet kopplar normalt sätt automatiskt upp sig mot det nätverk som har starkast signal utifrån var din enhet befinner sig (förutsatt att du har båda trådlösa nätverken inlagda i din enhet).

 

Vad är det för skillnad mellan frekvensbanden 2,4 Ghz och 5 Ghz?

5 Ghz-frekvensbandet har kortare räckvidd men är mycket snabbt och mindre känsligt för störningar. För detta frekvensband brukar man oftast inte behöva göra några justeringar, eftersom risken för störningar är mindre.

 

2,4 Ghz-frekvensbandet har längre räckvidd men är långsammare och mycket känsligt för störningar, exempelvis från trådlösa telefoner, grannens Wi-Fi, bluetooth, garageportsöppnare, baby-monitor, mikrovågsugnar, elektriska apparater m.m.

 

Vad kan svag signal bero på?

Om du upplever problem med svag Wi-Fi-signal så brukar det alltså vara på 2,4 Ghz-bandet eftersom det är extremt trångt i etern på detta frekvensband. 2,4 Ghz-bandet kan ställas in med 13 st olika Wi-Fi kanaler (kanal 1-13). Närliggande kanaler har överlapp och stör ut varandra. Olika kanaler kan också penetrera olika material bättre/sämre och därför kan olika kanaler ha inverkan på räckvidden.

Detta innebär exempelvis att, om din tjänstefördelare kör med samma eller närliggande Wi-Fi kanal som grannens, eller som din garageportsöppnare (etc.), så kan det orsaka störningar/dålig signal för dig.

 

Vad kan man göra?

För den som är teknisk finns det diverse gratis verktyg exempelvis ”WiFi analyzer” som man kan installera på sin Windows dator/laptop där programmet scannar av ditt närområde och visar vilka kanaler som är mest upptagna/överbelastade. Har du en androidtelefon finns också flera gratis "WiFi analyzer"-appar. Vilka kanaler som är upptagna/överbelastade brukar skifta beroende på var i huset eller trädgården du befinner dig (eftersom du då får in signaler från närliggande fastigheter).

Bild: Visar de 13 kanaler inom 2,4 Ghz-frekvensbandet och att kanal 1, 6 samt 11 är optimala att välja eftersom de inte stör ut varandra.

Hur ändrar man Wi-Fi kanal på sin router?

Om du upplever dålig signal på 2,4 Ghz-bandet kan det alltså vara värt att prova med att ändra Wi-Fi kanal på routern, exempelvis testa med kanal 1, kanal 6 och kanal 11 för att se vilka skillnader de olika kanalerna innebär (man behöver inte begränsa sig till just dessa 3 kanaler men de kan vara lämpliga att börja testa med).

Ofta behöver man utvärdera ett par dagar på varje kanal och kanske dessutom prova från olika platser i huset.

 

För att ändra Wi-Fi-kanal i din router kan man kontakta Ownit och be dem ändra kanal åt dig. Den som är IT-teknisk kan även själv ändra kanal genom att logga in på router med en webbläsare till http://192.168.10.1 och logga in med användare "admin" och lösenord som står på baksidan av din router. Under meny "Wireless" kan man ändra kanal genom att klicka på kugghjulen och därefter hittar du inställningen i fliken. OBS! Gör endast detta om du anser dig ha korrekt kunskap. Detta för att undvika att omedvetet råka ändra andra inställningar, som i värsta fall kan göra routern obrukbar - vid minsta osäkerhet be Ownit göra ändringen åt dig.

 

Observera att om exempelvis en granne i framtiden ändrar kanal på någon av sina enheter, eller köper ny teknisk utrustning som sänder på 2,4 Ghz-bandet, kan detta påverka dig negativt igen.

 

Omstart av router kan även hjälpa

Fabriksinställningen på routern är alltid ”auto”, dvs under uppstarten väljer routern automatiskt en Wi-Fi kanal och denna kanal är inte alltid den mest optimala.

Om du upplever problem och din router har fabriksinställningen, kan man därför alltid prova att starta om routern genom att dra ut kontakten, vänta 1 minut och sedan slå på igen. Kanske har nu routern per automatik bytt Wi-Fi kanal och det kanske går bättre (eller sämre).

 

Extern Wi-Fi-lösning (köp en egen trådlös router)

Den Wi-Fi som finns inbyggd i routern täcker inte allas behov då vi alla har olika förutsättningar. Om man har en stor fastighet, eller kanske mycket betongväggar/tak (ex. Liljenbergshus), och har krav på Wi-Fi täckning i hela huset (och kanske också trädgården) finns det olika lösningar, exempelvis att man själv (eller med hjälp av ett "teknikhjälps-företag") installerar ett så kallat mesh-system som innebär man placerar ut små Wi-Fi enheter "puckar" på olika platser i fastigheten och där dessa "puckar" sprider den trådlösa signalen.


Om man kopplar in egen router/Wi-Fi system till Technicolor routern bör man be Ownit att stänga av Wi-Fi funktionen i routern samt sätta porten som man har kopplat in sin nya utrustning i så kallat "bryggat läge" (man använder då router-funktionen i den egna utrustningen i stället).


Ta extern hjälp

Det finns en uppsjö av diverse företag som erbjuder teknikhjälp i hemmet med tjänster som "Wi-Fi" optimering, installation av Wi-Fi utrustning, installation av dator, skrivare m.m. Ofta erbjuds RUT-avdrag vilket innebär att det inte behöver kosta mer än några hundralappar att få denna hjälp. Se exempel på sådana företag genom att följa denna länk (se längst ner på sidan).