FELET MED LABILT NÄT - DELVIS IDENTIFIERAT

Under de senaste veckorna har styrelsen tillsammans med Ownit felsökt problemen som medlemmar upplever efter bytet av hårdvara. En möjlig felkälla är nätadaptern för den nya enheten som finns installerad på väggen. Ownit undersöker detta tillsammans med tillverkaren av hårdvaran för att få bekräftelse om det är en möjlig felkälla samt om det är okej att använda den tidigare hårdvarans nätadapter. 12V 2,5A istället för den som kom med 12V, 1A.

Telenor/Ownit vill säkerställa att det inte finns något annat bakomvarande annat fel och fortsätter sitt felsökande. Därför ska vi se denna lösning nedan i detta läget som temporär.

Om du upplever problem är det viktigt att du hör av dig till Ownit för att felanmälan. Har du möjlighet att notera tidpunkt för eventuella avbrott i tjänsterna så hjälper detta Ownit/Telenor i sin felsökning.

I samråd med kundservice kan du bli ombedd att testa den temporära lösningen nedan.

Det kan vara så att problemet du upplever inte är relaterat till strömadaptern vilket gör att dialog med Ownit är att rekommendera innan du testar nedan.


Temporära lösningar

#1

Adaptern som satt på förra CPE var 2.5A och kan användas för nya fiberkonvertern (vita), om den finns kvar. Den gamla utrustningen har i många fall tagits med av tekniker efter installation.

Koppla inte in något annat än 12V, 2.5A.


#2

Adaptern till Routern (svarta) är av samma typ som behövs för fiberkonvertern (vita). Denna kan med fördel användas om man inte är i behov av den medföljande routern.

Detta för att snabbt lösa problemet, er fastighet behöver ha en korrekt adapter till båda enheterna även om just du inte använder routern.

Koppla inte in något annat än 12V, 2.5A.


#3

Övriga kommer att få ut ny adapter så fort det bara går. Vi har ingen bra distributionskanal ännu. Men återkommer inom kort. Håll koll på vår FB-sida och hemsida.

Ni som byter adapter, skriv gärna om era märkbara skillnader eller inga skillnader i tråden kring detta på vår FB-sida.

Om ni bytt adapter och ni fortfarande har fel kvar. Vänd er till Ownit för internet och Telenor för TV. Se mer under felanmälan. Skriv även om det i fb-tråden.

Installationer framåt görs med adaptern från gamla CPE. Vi får återkomma om ev. utbyte av denna senare.

Speciellt tack till medlemmar som varit till betydande hjälp till denna lösning.

Vi har Bara Fiber tillsammans, det framgår tydligt när det blir tokigt.


Styrelsen Bara Fiber

Ownit/Telenor