AKTIVERA DIN TV TJÄNST

Om du exempelvis är nyinflyttad i en fastighet, eller tidigare inte aktiverat dina TV-tjänster finns här en instruktion hur du aktiverar dina TV-tjänster.


Du kan ta del av följande TV tjänster utan att aktivera dina tjänster hos Telenor:


  • Hela det analoga utbudet som ingår i gruppavtalet. Du får in dessa genom att göra en analog kanalsökning på din TV.
  • De okodade "icke-HD" digitala kanalerna (SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen, Kunskapskanalen). Du får in dessa genom att göra en digital kanalsökning för kabel-TV (DVB-C) på din TV.


När du aktiverar dina tjänster hos Telenor kan du dessutom ta del av följande tjänster helt gratis eftersom de ingår i föreningens gruppavtal:


  • Hela det digitala grundutbudet (ca 20 kanaler), samtliga i digital HD-kvalité.
  • Gratis lån av HD-box (TV-box) med programkort. Går även att välja CA-modul i stället om du har TV som har stöd för Telenors kabel-TV.
  • Telenor Stream där du exempelvis kan streama hela det digitala grundutbudet i HD.
  • Möjlighet att teckna extra kanalpaket eller tjänster. Gruppavtalet ger rabatt på kanalpaket Flex och Stor.


Hur aktiverar jag mina tjänster hos Telenor?


Du kontaktar Telenors kundtjänst på 020-222 222, eller beställer på Telenors hemsida (man måste då legitimera sig via Bank-ID).


Så här kan du exempelvis uttrycka dig om du ringer:


"Hej jag heter X och min fastighet är med i en samfällighetsförening som heter Bara Fiber. Föreningen har tecknat gruppavtal med Telenor för kabel-TV. Jag ringer nu för att aktivera min TV tjänst och beställa den HD-box som ingår”.


Observera att TV tjänsten som Telenor levererar till Bara Fiber heter "Kabel TV" eller "TV via antennuttaget". Telenor har en annan TV tjänst som heter "Fiber TV" som inte levereras till oss (tjänstefördelaren för inkommande fiber som sitter på insidan av bostaden konverterar TV signalen till Kabel TV och distribueras inom bostaden med antennkabel, därav heter tjänsten Kabel TV).


Du blir därefter ombedd att ange din adress och personnummer (om de inte kan se att din adress är ansluten till gruppavtalet be dem testa med postnummer 23040). Du har även möjlighet att teckna tilläggstjänster såsom extra kanalpaket.


Du kan även aktivera TV tjänsten och beställa din HD-box direkt på Telenors hemsida

https://www.telenor.se/handla/tv/ . Om du i stället vill ha CA-modul (i stället för HD-box) måste du dock ringa Telenor (beställning av CA-modul i stället för HD-box är en "specialare" för vår förening och därför måste kundtjänstmedarbetaren lägga ett manuellt case/ärende till Telenors Fastighetsägarservice så fixar de beställningen därifrån)


Om du vill kunna aktivera ditt Telenor Stream abonnemang (som ju också ingår) så måste du först ta reda på ditt kundnummer (som du kan få genom att kontakta Telenor kundtjänst). Det går också att aktivera Streamtjänsten via "mina sidor på Telenor" när väl ditt abonnemang är aktiverat.