Referensgrupp sökes

Föreningens nuvarande avtal som har tecknats 2019-2023 kommer att löpa ut och ett nytt tjänsteavtal behöver tecknas. Vi i styrelsen behöver hjälp från er medlemmar när det gäller vårt tjänsteutbud inför den kommande tjänsteupphandlingen.


Gruppens uppgift är att se över våra befintliga tjänster och ge synpunkter samt idéer på vad vi kanske

saknar idag, vad som kan förbättras och vilken teknologi vi kan behöva i framtiden.


För att få hjälp med detta söker vi representanter i åldrarna


18-29 år


29-39 år


40-60+ år


Skulle du vilja medverka?

Skicka din anmälan till Info@barafiber.se


Ange rubrik "Referensgrupp"


Nuvarande tjänster:

 

  • Internet (Ownit)
  • Telefoni (Ownit)
  • TV (Telenor)
  • Reparation/jour av fibernätet (Installations Companiet)

 

Beskrivning av tjänsterna


Internet

(tjänsteleverantör: Ownit)


  • Bredband 1000/1000 Mbit/s

  • En fast IP-adress per hushåll

  • Öppet internet utan begränsningar

  • Support från Ownit vardagar 08-22, helger 10-19



Fast telefoni

(tjänsteleverantör: Ownit)


  • Fast telefoni (IP-telefoni)
    0:- månadsavgift
    0:- startavgift
    0:- nummerflytt
    0:- nummerpresentation
    0:- hemligt nummer

  • Samtalskostnader enligt Ownits prislista

  • Support från Ownit vardagar 08-22, helger 10-19


TV

(tjänsteleverantör: Telenor)


  • Kabel-tv signal från tjänstefördelare distribueras via koaxialkabel/antennkabel

  • Digitalt basutbud med ca 20 kanaler, samtliga i HD-kvalité. Fler kanaler/kanalpaket kan tecknas individuellt.

  • Analogt basutbud, ungefär samma kanaler som digitala basutbudet samt dessutom danska kanalerna DR1 och TV2 Danmark.

  • De digitala gratiskanalerna (SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen o Kunskapskanalen) sänds okodat och kan tas in utan HD-box / CA-modul.

  • Streamtjänst "Telenor Stream" med speglat utbud

  • 1 st TV HD-box eller CA-modul ingår (abonnemang för extra box/tvillingabonnemang kan tecknas individuellt, pris beroende på bindningstid). 

  • Inga kostnader för programkort

  • Rabatt på individuellt uppgradering till kanalpaket "Flex" 149:- (299:-) eller "Stor" 249:- (399:-). Kanalpaketens priser och innehåll är rörliga och kan förändras över tid.

  • Teknisk support från Telenor vardagar 8-21, helger 10-19. Övrig support (ex. fakturafrågor) vardagar 8-18


TV/IPTV - utanför gruppavtalet

(tjänsteleverantör: Ownit)


Eftersom internettjänsten levereras av Ownit är det fullt möjligt att teckna individuellt IPTV abonnemang via Ownit, detta ligger dock helt utanför gruppavtalet och i princip innebär det att du får betala för kanaler som ändå redan ingår i gruppavtalet med Telenor. Till skillnad från Telenors kabel-TV tjänst distribueras här TV signalen med nätverkskabel mellan tjänstefördelare och IPTV-boxen. Läs mer på Ownits hemsida.


Tjänstefördelare / mediakonverter (CPE)


  • Hårdvara (Inteno EG300 med CATV modul) som är monterad på insidan av respektive fastighet och som omvandlar signalerna i fibern till tjänster (internet, telefoni samt TV). Tjänstefördelaren har dessutom inbyggd router och trådlös Wi-Fi funktion
  • Obeservera att den trådlösa kapaciteten i tjänstefördelaren är relativt begränsad och det finns därför inga garantier på prestanda eller stabilitet. Därför rekommenderas att få installerat egen trådlös Wi-Fi lösning, ex "Mesh system", om man har behov av bättre, snabbare och stabilare trådlös uppkoppling i sitt hem.
  • Om tjänstefördelaren går sönder och garantin har gått ut så står föreningen kollektivt för utbytet. Kostnadsfritt utbyte medges dock inte för Wi-Fi relaterade problem utan då rekommenderas att i stället installera en egen Wi-Fi lösning (se föregående punkt)


Serviceavtal

(leverantör: Installations Companiet)


  • Reparation och service av föreningens centrala fiberinfrastruktur, exempelvis stamfiber (inkl jour 24x7x365 för större fel som drabbar stort antal hushåll)