Wi-Fi hjälpen

 

WI-FI HJÄLPEN

Guide för dig som upplever dålig/svag Wi-Fi signal i din tjänstefördelare

 

Om du upplever svag eller dålig räckvidd på Wi-Fi signalen så kan detta bero på att den trådlösa kanal som tjänstefördelaren använder är överbelastad i ditt närområde (inom en 30-50 meters radie). Genom att ändra kanal kan ofta problemen minska.

 

Checklista:

  • Se till att du har testat att koppla upp dig och provat båda trådlösa nätverken (2,4Ghz samt 5 Ghz) samt samt med olika enheter.
  • Prova med att starta om din tjänstefördelare genom att bryta strömmen. Tjänstefördelaren är fabriksinställd med inställningen att, vid uppstarten, automatiskt välja en "ledig" trådlös kanal och har du tur väljer tjänstefördelaren en kanal som fungerar bättre än den förra.
  • Du kan också kontakta Ownit och be dem att ändra trådlös signal på din tjänstefördelare. Be dem exempelvis att ändra till kanal 1. Om du inte upplever någon förbättring efter ett par dagar, kontakta Ownit igen och be dem ändra till kanal 11 och prova igen några dagar (du kan även testa andra kanaler mellan 1-13).
  • På marknaden finns numera Wi-Fi utrustning med mycket bättre prestanda än den inbyggda (som dock funkar bra till de flestas husbehov). Om du har höga krav så kan du överväga att komplettera med egen extern Wi-Fi utrustning, exempelvis ett mesh system.
  • Använd gärna Ownit Fixit som är en app som felsöker din Wi-Fi.
  • På Ownits hemsida finns även en interaktiv WiFi-guide

 

För mer ingående (avancerad) information och felsökning, se nedan.

 

 

Wi-Fi guide och felsökning

 

Denna guide beskriver hur de trådlösa banden fungerar samt hur du kan gå till väga för att ändra kanal på din tjänstefördelare.

 

Tjänstefördelaren Inteno EG300 (som vi använder inom Bara Fiber) har 2 st trådlösa nätverk inbyggda; ett med frekvensband 2,4Ghz samt ett med 5Ghz.

 

Båda dessa trådlösa nätverk är tillgängliga samtidigt, och du väljer själv vilket nätverk du vill koppla upp dig mot genom att välja det trådlösa nätverk som har ”2,4Ghz” eller ”5Ghz” som en del av det trådlösa nätverksnamnet. Notera att inte alla datorer/enheter har stöd för 5Ghz bandet (oftast äldre enheter). Din enhet kopplar sig normalt sätt automatiskt mot det nätverk som har starkast signal utifrån var din enhet befinner sig (förutsatt att du har båda trådlösa nätverken inlagda i din enhet).

 

Vad är det för skillnad mellan 2,4Ghz och 5Ghz frekvensbanden?

 

5Ghz frekvensbandet har kortare räckvidd men är mycket snabbt och mindre känsligt för störningar. För detta frekvensband brukar man oftast inte behöva göra några justeringar eftersom risken för störningar är mindre.

 

2,4Ghz frekvensbandet har längre räckvidd men är långsammare och är mycket känsligt för störningar, exempelvis från trådlösa telefoner, grannens Wi-Fi, bluetooth, garageportsöppnare, baby-monitor, mikrovågsugnar, elektriska apparater m.m.

 

Vad kan svag signal bero på?

 

Om du upplever problem med svag Wi-Fi signal så brukar det alltså vara på 2,4Ghz bandet eftersom det är extremt trångt i etern på detta frekvensband. 2,4Ghz bandet kan ställas in med 13 st olika Wi-Fi kanaler (kanal 1-13). Närliggande kanaler har överlapp och stör ut varandra. Olika kanaler kan också penetrera olika material bättre/sämre och därför kan olika kanaler ha inverkan på räckvidden.

 

Detta inneär exempelvis att, om din tjänstefördelare kör med samma eller närliggande Wi-Fi kanal som grannens, eller som din garageportsöppnare (etc.), så kan det orsaka störningar/dålig signal för dig.

 

Vad kan man göra?

 

För den som är teknisk finns det diverse gratis verktyg exempelvis ”WiFi analyzer” som man kan installera på sin Windows dator/laptop där programmet scannar av ditt närområde och programet visar vilka kanaler som är mest upptagna /överbelastade i din närhet. Har du en Androidtelefon finns också flera gratis "WiFi analyzer" appar. Vilka kanaler som är upptagna/överbelastade brukar skifta beroende på var i huset eller trädgården du befinner dig (eftersom du då får in signaler från närliggande fastigheter).

Bild: Visar de 13 kanalerna inom 2,4Ghz frekvensbandet och att kanal 1, 6 samt 11 är optimala att välja eftersom de inte stör ut varandra.

Hur ändrar man Wi-Fi kanal på sin tjänstefördelare?

 

Om du upplever dålig signal på 2,4Ghz bandet kan det alltså vara värt att prova med att ändra Wi-Fi kanal på tjänstefördelaren, exempelvis testa med kanal 1, kanal 6 och kanal 11 för att se vilka skillnader de olika kanalerna innebär (man behöver inte begränsa sig till just dessa 3 kanaler men de kan vara lämpliga att börja att testa med).

 

Ofta behöver man utvärdera ett par dagar på varje kanal och kanske dessutom prova från olika platser i huset.

 

För att ändra Wi-Fi kanal i din tjänstefördelare kan man kontakta Ownit och be dem ändra kanal åt dig. Den som är IT-teknisk kan även själv ändra kanal genom att logga in på tjänstefördelaren med en webbläsare till http://192.168.1.1 och logga in med användare "user" password "user". Under meny "Network", "Wireless" kan man ändra kanal genom att göra "Edit" och därefter hittar du inställningen bakom fliken "Advanced Settings" (OBS gör detta endast om du vet vad du håller på med så att du inte råkar ändra andra inställningar som i värsta fall kan göra routern obrukbar - så är du det minsta osäker så be Ownit göra ändringen åt dig).

 

Tyvärr kan det vara så en vacker dag, att om exempelvis en granne ändrar kanal på någon av sina enheter, eller kanske köper en ny teknisk apparat som sänder på 2,4Ghz bandet så kan det påverka dig negativt igen.

 

Omstart av tjänstefördelare kan även hjälpa

 

Fabriksinställningen på tjänstefördelaren är alltid ”auto”, dvs under uppstarten väljer tjänstefördelaren automatiskt en Wi-Fi kanal och denna kanal är inte alltid den mest optimala kanalen.

 

Om du upplever problem och din tjänstefördelare har inställningen ”auto” (vilket ju är fabriksinställningen) kan man därför alltid prova att starta om tjänstefördelaren genom att dra ut kontakten, vänta 1 minut, sen slå på igen. Kanske har nu tjänstefördelaren per automatik bytt Wi-Fi kanal och det kanske går bättre (eller sämre).

 

Extern Wi-Fi lösning (köp en egen trådlös router)

 

Den Wi-Fi som finns inbyggd i tjänstefördelaren täcker de flestas husbehov. Men om man har en stor fastighet, eller kanske mycket betongväggar/tak (ex. Liljenbergshus), och har krav på Wi-Fi täckning i hela huset (och kanske också trädgården) finns det olika lösningar, exempelvis att man själv (eller med hjälp av ett "teknikhjälps-företag") installerar ett så kallat mesh-system som innebär man placerar ut små Wi-Fi enheter "puckar" på olika platser i fastigheten och där dessa "puckar" sprider den trådlösa signalen på ett fantastiskt sätt.


Om man kopplar in egen router/Wi-Fi system till tjänstefördelaren bör man be Ownit att stänga av Wi-Fi funktionen i tjänstefördelaren samt sätta porten som man har kopplat in sin nya utrustning i så kallat "bryggat läge" (man använder då router-funktionen i den egna utrustningen i stället för den routerfunktion som är inbyggd i tjänstefördelaren).


Ta extern hjälp


Det finns en uppsjö av diverse företag som erbjuder teknikhjälp i hemmet med tjänster som "Wi-Fi" optimering, installation av Wi-Fi utrustning, installation av dator, skrivare m.m. Ofta erbjuds RUT-avdrag vilket innebär att det inte behöver kosta mer än några hundralappar att få denna hjälp. Se exempel på sådana företag genom att följa denna länk (se längst ner på sidan).