Nya tjänsteavtalet

Nuvarande 5-års tjänsteavtal med Sydantenn/Ownit löper ut slutet av 2018 och vi har nu glädjen att meddela att styrelsen har arbetat fram och nu teckat ett nytt tjänsteavtal fr.o.m. januari 2019 (5 årigt avtal) i enlighet med vad som presenterades och diskuterades på årsstämman i mars 2018.

Precis som nuvarande tjänsteavtal innehåller avtalet tjänsteleveranser av Internet, Telefoni, TV samt drift/service av samfällighetens fibernät. Dessutom kommer respektive fastighets tjänstefördelare (CPE/router) att uppgraderas till modernare utrustning med bl.a. snabbare trådlöst internet (Wi-Fi).

Under upphandlingsprocessen har anbud från 6 olika tjänsteleverantörer (inkl nuvarande) tagits in samt utvärderats och där årsstämman gav styrelsen uppdrag att teckna avtal med Ownit enligt redovisat förslag. Detta innebär alltså att Bara Fibers tjänsteleverantör från januari 2019 blir Ownit där Internet och telefoni levereras av Ownit och TV-tjänsterna av Ownits partner Telenor* (Ownit och Telenor ingår i Telenorkoncernen).

(* i grunden handlar TV-tjänsten om Canal Digital´s kabel-TV tjänst som under början av 2018 gick in under Bredbandsbolagets varumärke och därefter in under Telenors varumärke i maj 2018, samtliga dessa bolag/varumärken inklusive Ownit har varit en del av Telenorkoncernen under flera år).

 

Vad ingår i det nya tjänsteavtalet (fr.o.m. januari 2019)

Tjänst

Beskrivning

Internet

Samma tjänst som idag via Ownit, dvs hastighet upp till 1000Mbit/s (1Gbit/s)

Telefoni

Samma tjänst som idag via Ownit

TV

Basutbud med 19 TV-kanaler varav 14 kanaler i HD som levereras av Telenor. Fler kanaler/kanalpaket kan tecknas individuellt.

1 st ny HD TV-box eller CA-modul ingår till respektive fastighet.

Streamingtjänst "Telenor Stream" med speglat utbud (samma TV-kanaler som man abonnerar på ingår automatiskt i streamingtjänsten)

Drift och service av fibernätet

Liknande som idag och inkluderar även ”fiberjour” kvällar och helger för större avbrott. Vid behov uppgradering och underhåll av aktiv utrustning placerad i Bara Fibers nodbod.

Tjänstefördelare/CPE inom respektive fastighet

Ny tjänstefördelare/CPE (Inteno EG300) med bl.a. förbättrad trådlös signal kommer att installeras hos samtliga medlemmar (ett 40-tal nyanslutna fastigheter har redan denna nya tjänstefördelare installerad).

 

 

Vad övergången innebär i korthet

  •  Internet och telefoni kommer även fortsättningsvis att levereras av Ownit, dvs ingen skillnad mot idag.

  •  TV-tjänsten kommer i början av januari 2019 (exakt datum meddelas senare) att skiftas från Sydantenn till Telenor.

  • TV-tjänsten innehåller även en så kallad ”streamingtjänst” vilket exempelvis möjliggör att du har möjlighet att ta del av ditt TV-utbud även från internetuppkopplade enheter, exempelvis dator, surfplatta, mobiltelefon eller Apple-TV. Streamingtjänsten fungerar även utanför Bara Fibers nät, exempelvis från sommarstugan (givet att du har internetuppkoppling).

  •  Befintliga tjänstefördelare (den ”vita boxen” för inkommande fiber i varje fastighet) kommer under hösten/vintern att bytas ut mot en ny och modernare tjänstefördelare.

  •  Befintlig TV-kanalisation (antenn/koax-kabel) inom respektive fastighet (mellan tjänstefördelare och TV/box) kan användas även fortsättningsvis.

  •  Basutbudet kommer även att distribueras analogt (exempelvis för äldre TV-apparater / ”tjock-TV”).

  •  Eventuella befintliga TV-boxar / CA-moduler som har använts till Sydantenns utsändningar kan dessvärre inte användas för de nya tjänsterna från Telenor (1 st ny HD TV-box eller CA-modul från Telenor ingår till respektive fastighet).

 

Vilka TV-kanaler ingår i basutbudet?

kanaler

Fler kanaler/programpaket kan tecknas individuellt från Telenor. På vissa paket erhåller Bara Fibers medlemmar rabatt.

 

Blir det någon prisskillnad jämfört med tidigare?

Kostnaderna för tjänsterna i det nya tjänsteavtalet blir något lägre än vad föreningen hittills har betalat. Räknar man med kostnaderna för ny utrustning (ex uppgradering av tjänstefördelare) samt arbetet med övergång så kommer föreningen få ungefär samma månadskostnad som tidigare.

Styrelsen har därför beslutat att debitera nu gällande månadsavgift till medlemmarna även i fortsättningen. Eftersom månadsavgiften delvis innehåller en amortering av föreningens lån, som beräknas vara avslutad runt mitten av år 2019, beräknas månadsavgiften därefter att halveras.

 

Vad behöver jag som medlem göra?

I nuläget behöver du inte göra någonting, följande kommer att hända:

  • Eventuella programpaket eller tilläggsavtal som du idag har med Sydantenn kommer automatiskt att avslutas av Sydantenn.

  •  Under hösten kommer det att skickas ut informationsmaterial av Telenor kring själva övergången samt hur man beställer och kopplar in sin nya TV-box, eventuella extra TV-paket m.m.

  •  En fibertekniker från Installations Companiet (IC) kommer att under perioden november - januari behöva tillträde till din fastighet för att byta ut tjänstefördelaren. Detta arbete tar ca 1 timma per fastighet och du kommer så småningom att få en lapp i din brevlåda med datum och tidpunkt för bytet (ett 40-tal fastigheter, exempelvis nyanslutningar, har redan denna nya tjänstefördelare installerad).

  •  I början av januari 2019 (exakt datum meddelas senare) kommer TV-signalen att kopplas om från Sydantenn till Telenor. I samband med detta datum måste den nya digitalboxen / CA-modulen från Telenor kopplas in för att kunna ta in TV tjänsterna och det går från detta datum att aktivera Telenors streamtjänst.

Vi rekommenderar att du regelbundet besöker hemsidan, där lägger vi fortlöpande ut information om övergången. Det finns även en ”Frågor och svar” innehållande mer detaljer kring de nya tjänsterna och övergången. Denna information kommer även att delas ut i pappersform till samtliga medlemmar under oktober.

Klicka => Frågor och svar om nya tjänsteavtalet <= Klicka

 

 

 

Frågor och svar

FRÅGOR OCH SVAR OM TV-TJÄNSTEN (TELENOR)

 

 

Fråga: Hur fungerar streamingtjänsten?

 

Svar: Med streamingtjänsten kan du ta del av ditt utbud* genom att ”streama” via dator, mobil, surfplatta, Apple-TV enhet eller Google Chromecast. Du kan även hyra film, titta på program/kanaler/serier i efterhand m.m. Streamingtjänsten kan användas utanför hemmet o Bara Fibers nät, exempelvis i sommarstugan eller på stranden, så länge du har tillgång till internet. Streamingtjänsten funkar i hela EU så länge du har tillgång till internet!

 

* du kan titta på det mesta som ingår i ditt tv-paket. I vissa fall kan någon enstaka kanal i tv-paketet saknas. Detta beror på att Telenor inte har fått tillstånd att streama dem för rättighetsägaren.

 

Mer om streamingtjänsten på  https://www.telenor.se/handla/tv/stream/

 


 

 

Fråga: Kan jag utöka TV-utbudet individuellt?

 

Svar: Ja men extra tjänster/paket faktureras den enskilde fastighetsägaren separat av tjänsteleverantören. Bara Fibers medlemmar erhåller rabatt på uppgradering till paket ”T2-Flex” eller ”T3-Stor”.

 

Paket ”Flex” kostar för Bara Fibers medlemmar 129:-/mån (ord pris 279:-) och där man väljer till 8 favoritkanaler, byte av flexkanaler kan göras en gång/månad. För lista över valbara flexkanaler se https://www.telenor.se/handla/tv/kabel-tv/tv-flex/ 

 

Paket ”Stor” kostar för Bara Fibers medlemmar 249:-/mån (ord pris 399:-) och i detta paket ingår totalt ca 50 kanaler varav ca 30 i HD, för uppdaterad lista med kanaler se  https://www.telenor.se/handla/tv/kabel-tv/tv-stor/

 

Observera att du även kan ta del av ditt utökade TV-utbud via streamingtjänsten, så om du exempelvis uppgraderar till ”Flex” kan du ta del av dina valda flexkanaler även via streamingtjänsten.

 

Även andra TV-paket finns att teckna, exempelvis Viasat eller Cmore paket. Dock inte till rabatterat pris då prissättningen av dessa TV-paket styrs direkt av programbolagen (ex. Viasat och CMore). Ofta finns dock diverse kampanjer. Det finns även möjlighet att abonnera på vissa enskilda kanaler.

Utbudet vad gäller kanaler/kanalpaket samt streamingtjänsten kan förändras över tid, mer information om vilka kanaler/kanalpaket som finns tillgängliga från start kommer att skickas ut i höst innan övergången.

 


 

 

Fråga: Kan jag fortsätta använda min befintliga digitalbox (eller CA-modul) från Sydantenn?

 

Svar: Nej ny digitalbox (eller CA-modul) krävs. 1 st HD-box (Humax CDIG-1000C HD) eller CA-modul per hushåll kommer att ingå. Det finns möjlighet att uppgradera till inspelningsbar HD-box (Humax CDIG-2000C/R) till en kostnad av 1.195:-. Det finns även möjlighet att köpa till ytterligare TV-boxar, ex för sovrums TVn (99:-/mån).

 


 

 

Fråga: Hur får man den nya digitalboxen?

 

Svar: Under hösten kommer det att skickas ut informationsmaterial av Telenor kring själva övergången samt hur man beställer och kopplar in sin nya TV-box, beställer eventuella extra TV-paket m.m.

 


 

 

Fråga: Krävs det programkort med årlig kostnad?

 

Svar: Nej programkortskostnader förekommer inte med nya avtalet/tjänsteleveransen.

 


 

 

Fråga: Kan jag återanvända befintliga TV-antennkablarna inom min fastighet?

 

Svar: Ja, TV-kanalerna som distribueras via fibern omvandlas till DVB-C (kabel TV) signal i din fastighets tjänstefördelare vilket gör att koaxialkablar även fortsättningsvis ska användas mellan tjänstefördelare och din TV/box.

 


 

 

Fråga: Kommer det även att finnas ett analogt utbud?

 

Svar: Ja basutbudet kommer även att distribueras analogt vilket innebär att du kan ta in kanalerna analogt med antennuttaget exempelvis i en äldre ”tjock-TV”.

 


 

 

Fråga: Om jag även vill kunna se på TV på ovanvåningen eller sovrummet, vilka alternativ finns?

 

Svar: Det finns flera olika alternativ, se nedan.

Alt 1 (månadskostnad 99:-). Beställ en extra HD-box (kostnad 99:-/mån) till TV nr 2 (eller CA-modul om din TV har inbyggd box). Du kan då ta del av samma utbud som TV nr 1 (koax/antennkabel från tjänstefördelaren till HD-boxen krävs). Kostnad 99:/mån och då ingår HD-box.

Alt 2 (månadskostnad 0:-). Om TV nr 2 har analog TV-mottagare (ex ”tjock-TV”) kan du ta in basutbudet analogt utan extra kostnad (koax/antennkabel mellan tjänstefördelare och TV krävs). Kostnad 0:-/mån.

Alt 3 (månadskostnad 0:-). Använd streamingtjänsten för TV nr 2, exempelvis genom att installera in en ”Apple TV” (Apple TV 4:e gen) som du kopplar till TV nr 2. Du kan då ”streama” hela utbudet med ”Telenor Stream appen” i Apple-TVn. Du kan även streama eventuella extra-kanaler och många i HD kvalitet. Du behöver inte dra någon kabel då du kan streama via ditt trådlösa internet (förutsatt att den trådlösa signalen har tillräcklig räckvidd, annars finns Wi-Fi-räckviddsförlängare alt använd datakabel). Kostnad 0:-/mån + eventuell kostnad för inköp av Apple-TV (pris ca 1.500:-, köpes på ex Elgiganten, Mediamarkt etc.). Notera att installation och support av Apple-TV enheten inte ingår i tjänsteleveransen utan något som respektive medlem själv måste ombesörja.

 


 

 

Fråga: Varför används DVB-C (Kabel-TV teknik), ger inte det sämre bild?

 

Svar: Nej, IP-TV och Kabel-tv är förpackade på olika sätt när de transporteras i nätet. Men det utgör ingen skillnad rent kvalitetsmässigt på TV-kanalerna. Du kommer alltså ha samma bild- och ljudkvalitet via IP-TV som via kabel-TV.

 

Fördelar med kabel-TV teknik är att existerande antennkablar inom din fastighet kan användas även fortsättningsvis samt att basutbudet även finns tillgängligt analogt. Om din TV har inbyggd digitalbox (DVB-C) kan du (med CA-modul i stället för HD-box) använda TVn´s fjärrkontroll för att byta mellan kanaler (IP-TV kräver alltid en extra IP-TV box med separat fjärrkontroll). Även eventuella framtida ”4K / Ultra-HD” sändningar är fullt möjliga med DVB-C tekniken. IP-TVns fördelar är möjligheter med interaktiva tjänster då kommunikationen är dubbelriktad.

 

Det finns dock möjlighet att teckna IP-TV tjänst separat exempelvis via Ownit eller Viasat för den som så önskar, detta är dock helt utanför föreningens kollektiva utbud.


 

 

Fråga: Om jag idag abonnerar på extra TV-paket/kanaler hos Sydantenn, kommer dessa abonnemang att flyttas över automatiskt?

 

Svar: Nej tyvärr är detta inte möjligt då nya avtal måste upprättas mellan de nya parterna (fastighetsägaren samt Telenor). Dina eventuella befintliga abonnemang med Sydantenn kommer att sägas upp per automatik.


 

 

Fråga: Hur kommer bytet av TV leverantör att gå till?

 

Svar: I början av januari 2019 (exakt datum meddelas senare) kommer TV-signalen att kopplas om från Sydantenn till Telenor. I samband med detta datum måste den nya digitalboxen / CA-modulen från Telenor kopplas in för att kunna ta in TV tjänsterna och det går från detta datum att aktivera Telenors streamtjänst.


 

FRÅGOR OCH SVAR OM TELEFONITJÄNSTEN (OWNIT)

 

Fråga: Vilka skillnader innebär telefonitjänsten?

 

Svar: Inga skillnader jämfört med idag. Nummerflytt är gratis, ingen startkostnad eller månadskostnad. Nummerpresentation 0:-/mån. Samtalskostnader enligt gällande prislista (se Ownits hemsida).

 


 

FRÅGOR OCH SVAR OM INTERNETTJÄNSTEN (OWNIT)

 

Fråga: Behövs verkligen 1000Mbit (1Gbit) i hastighet?

 

Svar: Tekniken och tjänster på internet utvecklas fort och i Bara finns det många hushåll som har krav på hög hastighet. 1000Mbit anses inte nuförtiden som en extrem hastighet, det finns numera exempelvis även 10.000Mbit (10Gbit) hastighet att tillgå som tjänst hos vissa tjänsteleverantörer. Regeringens bredbandsmål för år 2023 är att 98% av Sveriges befolkning bör ha tillgång till minst 1000Mbit (1Gbit) bredband. Vi har också sett att prisskillnaden för ett kollektivt avtal i vår storlek är marginell och det skulle endast handla om några enstaka kronor per månad/hushåll i besparing att exempelvis gå ner från 1000Mbit till 100Mbit kollektiv hastighet.


 

FRÅGOR OCH SVAR OM NYA TJÄNSTEFÖRDELAREN / CPEn

 

Fråga: Vad är en tjänstefördelare?

 

Svar: Tjänstefördelaren, även kallad ”CPEn”, är den vita Inteno boxen på insidan av din fastighet där inkommande fiber till din fastighet ansluter/är svetsad. Tjänstefördelaren distribuerar tjänsterna ”internet”, ”telefoni” samt ”TV” inom din fastighet. Tjänstefördelaren har även inbyggd ”router och trådlöst Wi-Fi” (vars funktion är möjlig att stänga av om man exempelvis föredrar att använda egen trådlös router)


 

 

Fråga: Varför måste tjänstefördelarna bytas ut? Kommer detta att innebära några extra kostnader för mig?

 

Svar: Tjänstefördelarna är snart 5 år gamla och för att säkerställa stabila tjänster så långt det är möjligt måste tjänstefördelarna bytas ut, detta kan jämföras med att man regelbundet och proaktivt bör serva och underhålla en bil för att säkerställa driften. Dessutom erbjuder de nya tjänstefördelarna förbättrad Wi-Fi (trådlös signal). Kostnaden för bytet (hårdvara + installationskostnad) ingår i föreningens avtal med Ownit och ingår i månadsavgiften.


 

 

Fråga: Vilka är fördelarna med de nya tjänstefördelarna?

 

Svar: Framför allt bättre Wi-Fi (trådlöst internet) med nyare ”AC tekniken”, dvs trådlösa signaler både på 2,4GHz samt 5GHz frekvensbanden. Våra gamla/nuvarande tjänstefördelare (enbart 2,4GHz) möjliggör i bästa fall ca 50 Mbit/sek och är dessutom mycket känslig för störningar från ex Mikrovågsugnar, Bluetooth enheter, Baby-monitors m.m. Den nya tjänstefördelaren (Inteno EG300) kan ge upp till ca 4-6 ggr snabbare Wi-Fi och är mindre känslig för störningar.

 

Den Wi-Fi som är inbyggd i tjänstefördelaren täcker in de flestas ”husbehov”, men för större fastigheter där det är av stor vikt att ha bra och snabb Wi-Fi täckning i hela fastigheten rekommenderas att vid behov komplettera med "Wi-Fi förlängare" som finns att köpa på marknaden (exempelvis så kallade "mesh-system").


 

 

Fråga: När kommer de nya tjänstefördelarna att installeras?

 

Svar: En fibertekniker från Installations Companiet (IC) kommer att under perioden november - januari behöva tillträde till din fastighet för att byta ut tjänstefördelaren. Detta arbete tar ca 1 timma per fastighet och du kommer så småningom att få en lapp i din brevlåda med datum och tidpunt för bytet (ett 40-tal fastigheter, exempelvis nyanslutningar, har redan denna nya tjänstefördelare installerad).


 

 

Fråga: Kan jag få den nya tjänstefördelaren installerad på en annan plats i huset?

 

Svar: Den nya tjänstefördelaren monteras på samma plats som den befintliga. IC (Installations Companiet) kan dock erbjuda den individuella tjänsten att flytta tjänstefördelaren (dock kommer denna typ av arbete troligen att utföras separat från bytet av tjänstefördelaren).


 

 

Fråga: Hur har tjänsteupphandlingen genomförts?

 

Svar: Styrelsen påbörjade förberedelserna efter förra sommaren. Under hösten gjordes en enkätundersökning där medlemmarna hade möjlighet att skicka in synpunkter och önskemål (synpunkter och önskemål från 44 medlemmar kom in). Anbud togs in av 6 tjänsteleverantörer (inklusive nuvarande tjänsteleverantörer)

 

Under december 2017 – februari 2018 gjordes analys av inkomna synpunkter o önskemål samt utvärdering av anbuden samt personliga möten och diskussioner med några av tjänsteleverantörerna. På föreningens årsstämma i mars presenterades resultatet av utvärderingarna samt förslag på nytt tjänsteavtal presenterades. Stämman beslutade att ge styrelsen uppdrag att slutföra avtalsförhandlingarna.


  

ÖVRIGA FRÅGOR OCH SVAR

 

Fråga: Hur påverkas månadsavgiften med det nya tjänsteavtalet?

 

Svar: Kostnaderna för tjänsterna i det nya tjänsteavtalet är något lägre än vad föreningen hittills har betalat med Ownit/Sydantenn. Räknar man med kostnaderna för ny utrustning (ex uppgradering av tjänstefördelare) samt arbetet med övergång så kommer föreningen få ungefär samma månadskostnad som tidigare. Styrelsen har därför beslutat att debitera nu gällande månadsavgift till medlemmarna även i fortsättningen. Eftersom månadsavgiften delvis innehåller en amortering av föreningens lån, som beräknas vara avslutad runt mitten av år 2019, beräknas månadsavgiften att ungefärligen halveras efter att detta inträffar.


 

 

Fråga: För viken tidsperiod gäller avtalet?

 

Svar: Avtalet gäller 5 år, dvs åren 2019 – 2023.